Beskrivning av kursen
Kursen går på deltid och använder ett blandat format, som kombinerar några campusdagar med huvuddelen av kursen online.
Behörighet och urval
Förkunskapskrav
För att antas till kursen ska den sökande vara antagen till forskarutbildning eller ha erhållit doktorsexamen. Den sökande ska också ha förkunskaper i enlighet med lärandemålen i kurserna QRM 1802 Regressionsanalys i utbildningsvetenskaplig forskning, 7,5 högskolepoäng, och QRM1806 Strukturell ekvationsmodellering för utbildningsvetenskaplig forskning, 7,5 högskolepoäng, eller motsvarande.
Urval
Kursen ges på forskarnivå och är en kurs inom forskarskolan Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning/Quantitative Research Methods in education (QRM). Både doktorander och postdoktorer är välkomna.
Antalet deltagare är begränsat till 15. Första prioritet ges till doktorander med en utbildningsvetenskaplig inriktning, för det andra handledare för doktorander med inriktning på utbildningsvetenskaplig forskning och för det tredje forskare med doktorsexamen och intresse för kvantitativa mönster och analyser. Kursen är öppen för både svenska och utländska deltagare.
Utbildningssamarbete
Samarbetande institutioner
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik IPS, Göteborgs Universitet i samarbete med Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, TUV, Umeå universitet samt Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Övrig information
I din motivering behöver du intyga att du besitter de förkunskapskrav som kursen kräver.
Är du disputerad ansöker du ändå via formuläret som om du vore doktorand. V g ange i din motivering att du söker i egenskap av post-doc.
Länk till webbsida
https://www.gu.se/en/qrm/courses
Kursplan
QRM1807
Litteraturlista
Kursens litteraturlista
Institution
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Ämne
Utbildningsvetenskap
Typ av kurs
Metodkurs
Forskarskola
QRM - Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning
Sökord
kvantitativa forskningsmetoder , pedagogik , utbildningsvetenskap, quantiative resarch methods, education, educational research