Analys av longitudinella data i utbildningsvetenskaplig forskning

Forskarnivå | 7.5 hp | Kurskod: QRM1808
VT 2026
Studieperiod: 2026-03-26 - 2026-06-07
UNDERVISNINGSSPRÅK: Kursen ges på engelska
Ansökningsperiod: 2025-10-01 - 2026-01-25
Ansök 2026-01-25F26V0017
+

Beskrivning av kursen

Kursen går på deltid och ges helt online. 

Behörighet och urval

Förkunskapskrav

För att antas till kursen ska den sökande vara antagen till forskarutbildning eller ha erhållit doktorsexamen. Den sökande ska också ha förkunskaper i enlighet med lärandemålen i kurserna QRM1802 ”Regressionsanalys i utbildningsvetenskaplig forskning, 7,5 högskolepoäng”, samt QRM1806 ”Strukturell ekvationsmodellering för utbildningsvetenskaplig forskning, 7,5 högskolepoäng”.

Urval

Antalet deltagare är begränsat till 15. Om antalet sökande till kursen överstiger antalet platser ges prioritet till doktorander i utbildningsvetenskap.

Utbildningssamarbete

Samarbetande institutioner

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, Göteborgs universitet i samarbete med Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, TUV, Umeå universitet samt Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Övrig information

För att kunna delta i kursen krävs tillgång till egen dator/laptop tillsammans med utrustning för digital kommunikation (webkamera, hörlurar, mikrofon), samt tillgång till programvarorna SPSS och Mplus (eller annat program som kan hantera SEM).

I din motivering behöver du intyga att du besitter de förkunskapskrav som kursen kräver.  

Är du disputerad ansöker du ändå via formuläret som om du vore doktorand. V g ange i din motivering att du söker i egenskap av post-doc

Länk till webbsida

https://www.gu.se/en/qrm/courses

Kursplan

QRM1808

Litteraturlista

Kursens litteraturlista

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Ämne

Utbildningsvetenskap

Typ av kurs

Metodkurs

Forskarskola

QRM - Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning

Sökord

kvantitativa forskningsmetoder, pedagogik, utbildningsvetenskap, Quantiative research methods, education , educational research

KONTAKTStefan Johansson

stefan.johansson@gu.se