Utbildning och geografi - metoder för att mäta och analysera rumslighet

Forskarnivå | 7.5 hp | Kurskod: QRM2301

Beskrivning av kursen

Kursen går på deltid och använder ett blandat format, som kombinerar några campusdagar med huvuddelen av kursen online.

Behörighet och urval

Förkunskapskrav

För att antas till kursen skall den sökande vara antagen till forskarutbildning eller ha erhållit doktorsexamen. Doktoranden ska också ha genomfört kurserna Grundläggande statistik för utbildningsvetenskaplig forskning, 7,5 högskolepoäng och Regressionsanalys i utbildningsvetenskaplig forskning, 7,5 högskolepoäng inom QRM forskarskola eller motsvarande.

Urval

Kursen ges på forskarnivå och är en kurs inom forskarskolan Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning/Quantitative Research Methods in education (QRM). Både doktorander och postdoktorer är välkomna.

Antalet deltagare är begränsat till 15. Första prioritet ges till doktorander med en utbildningsvetenskaplig inriktning, för det andra handledare för doktorander med inriktning på utbildningsvetenskaplig forskning och för det tredje forskare med doktorsexamen och intresse för kvantitativa mönster och analyser. Kursen är öppen för både svenska och utländska deltagare.

Utbildningssamarbete

Samarbetande institutioner

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik IPS, Göteborgs Universitet i samarbete med Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Övrig information

I din motivering behöver du intyga att du besitter de förkunskapskrav som kursen kräver.  

Är du disputerad ansöker du ändå via formuläret som om du vore doktorand. V g ange i din motivering att du söker i egenskap av post-doc.

Länk till webbsida

https://www.gu.se/en/qrm/courses

Kursplan

QRM2301

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Ämne

Utbildningsvetenskap

Typ av kurs

Metodkurs

Forskarskola

QRM - Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning

Sökord

Kvantitativa metoder, Utbildningsvetenskap, Utbildningens geografi, Skolval, Skolsegregation, Skolmarknad, Bostadssegregation , Quantitative methods, Pedagogy, Geography of Education, School choice, School segregation, School market, Residential segregation

KONTAKTStefan Johansson

stefan.johansson@gu.se