Beskrivning av kursen
Kursens fokus ligger på den senaste utvecklingen i forskning om miljöstyrning. Kursen behandlar aktuella debatter om miljöstyrning och lyfter kritiska frågor om styrningsteori och metod, och deras potential att bidra till hållbarhetsmål gällande t.ex. klimat och andra miljöfrågor.
I kursen undersöks hur litteraturen ser miljöstyrningens roll för att underlätta hållbar förändring och omställning. I kursen granskas hur olika teorier ser samhällets potential att organisera sina relationer till miljö och naturtillgångar på ett hållbart sätt. Kurslitteraturen behandlar olika arrangemang för samhällsstyrning med särskilt fokus på utmaningar i diverse kontexter, olika styrningsnivåer och möjligheten att utöka och överföra framgångsrika lösningar. Kursen är utformad utifrån följande teman:
- Övergång, förändring och vägar till hållbarhet
- Skalor/nivåer av miljöstyrning
- Statens och regeringens roll i miljöstyrning
- Makt och miljöstyrning
- Kunskap, expertis och vetenskap för hållbarhetsstyrning
- Experimenterande, anpassning och samarbete i övergångsstyrning
- Styrning och social hållbarhet
Målgrupp
Kursen är obligatorisk för doktorander i Samhällsvetenskapliga miljöstudier vid Göteborgs universitet. Andra doktorander välkomnas också på kursen.
Behörighet och urval
Förkunskapskrav
För att vara behörig måste den sökande uppfylla grundläggande behörighet för forskarutbildning.
Urval
Kursen är öppen för studenter antagna till forskarutbildning i Samhällsvetenskapliga miljöstudier, Freds- och utvecklingsforskning eller annat relevant ämne, eller motsvarande. Förtur ges till doktorander på Institutionen för globala studier. Övriga sökande bedöms och rangordnas utifrån avhandlingsämnets relevans.
Övrig information
Kursen undervisas genom en blandning av föreläsningar, enskilda studier, seminarier, övningar och skriftliga uppgifter. Kursen ges huvudsakligen på Campus.
Kursplan
SFGS341
Institution
Institutionen för globala studier
Ämne
Samhällsvetenskap
Typ av kurs
Kurser inom Generic skills
Sökord
multiple scales of governance, pathways to sustainability, transition and change, the role of knowledge, science and experimentation