Beskrivning av kursen
Den här kursen tar upp det komplexa förhållandet mellan migration och klimatförändringar och ger tvärvetenskapliga analytiska verktyg för att förstå migrationens multikausalitet. Med sin bas inom samhällsvetenskap kommer kursen också att involvera klimatvetenskapliga perspektiv. Kursen diskuterar olika metodologiska tillvägagångssätt, både kvalitativa och kvantitativa, för att studera komplexiteten hos sociala, politiska och ekologiska drivkrafter bakom migration, deras interaktioner och variationer mellan regioner och olika nivåer av styrning (governance). Med utgångspunkt i de senaste teoretiska framstegen och en bred variation av empiriska studier från olika världsregioner antar kursen ett kritiskt förhållningssätt till olika ramverk som utforskar sambandet mellan klimat och migration. Kursen diskuterar också frågor om klimaträttvisa och (icke-) mobilitet ur ett nord-syd perspektiv och utforskar tillståndet för den nuvarande globala policyutvecklingen inom området. Viktiga internationella aktörer som FN och EU kommer att analyseras och problematiseras i termer av deras förmåga att tillhandahålla hållbart stöd och skydd för ’klimatmigranter’.
Behörighet och urval
Förkunskapskrav
För att vara behörig till kursen behöver den sökande vara registrerad på ett doktorandprogram. Goda kunskaper i engelska är avgörande.
Urval
De sökande kommer att bedömas och antas på kursen baserat på deras doktorandprojekts relevans för lärandemålen. Goda kunskaper i engelska är avgörande.
Övrig information
Kursen ges på helfart och undervisas genom en blandning av föreläsningar, seminarier, individuella studier och grupparbete.
De fyra första veckorna av kursen äger rum online och kräver tillgång till dator och internet. Den sista veckan kommer att hållas på campus med obligatoriska seminarier.
Kursplan
SFGS392
Institution
Institutionen för globala studier
Ämne
Samhällsvetenskap
Typ av kurs
Områdeskurs
Forskarskola
Graduate School in Migration and Integration
Sökord
migration, climate change, mobility, governance, interdisciplinarity, qualitative and quantitative methods, climate justice