Beskrivning av kursen
Samverkan, deltagande och interaktiva metoder är centrala för att hantera komplexa samhällsfrågor, så kallade wicked problems. Sådana metoder omfattar många olika typer av samarbets- och deltagandeprocesser. Kursen kommer att fokusera på tvärvetenskapliga och designbaserade metoder, som integrerar både forskning och praktikbaserade kunskapstyper och behov i forskningsprocessen. Medan tvärvetenskapliga angreppssätt innefattar integration mellan olika discipliner, överskrider transdisciplinära angreppssätt också universitetets gränser för att inkludera kunskap och expertis från olika aktörer och intressenter som är involverade i samhällsfrågor i praktiken, i så kallade kunskapssamproduktionsprocesser. Kursen fokuserar på relevanta teorier om transdisciplinära och designmetodval och användning genom en genomgång av och praktiska utforskningar av state-of-the-art metoder och tillvägagångssätt för sådan samarbetsforskning. Den kommer också att diskutera förutsättningar för och konsekvenser av att tillämpa olika deltagarbaserade metoder och deras relation till disciplinär forskning. Kursen bjuder in doktorander med olika disciplin- och ämnesbakgrund till gemensamt lärande, genom att diskutera och reflektera över olika faser och dimensioner av samverkansmetoder i forskning.
Målgrupp
Kursen är obligatorisk för doktorander i forskarskolan Rättvis klimatomställning.
Behörighet och urval
Förkunskapskrav
Behörig till kursen är den som är antagen till utbildning på forskarnivå.
Urval
Förtur ges till doktorander inom forskarskolan Rättvis klimatomställning. Övriga sökande bedöms och rangordnas utifrån avhandlingsämnets relevans.
Utbildningssamarbete
Forskarskolan är ett samarbete mellan GU, Linköpings universitet och Chalmers.
Övrig information
Kursen ges på Campus.
Kursplan
SFGS393
Institution
Institutionen för globala studier
Ämne
Naturvetenskap och matematik, Samhällsvetenskap
Typ av kurs
Områdeskurs
Forskarskola
Rättvis klimatomställning
Sökord
Transdisciplinary methods, Transdisciplinära metoder