Beskrivning av kursen
Kursen ger en översikt av flera vetenskapliga metoder som används inom nordiska språk, svenska som andraspråk samt andra språkvetenskapliga ämnen, och ger möjlighet till fördjupning i minst en metod. Stor vikt läggs vid att träna den studerandes förmågor att bedöma vilken metod som är tillämplig för en specifik forskningsfråga och att analysera och värdera egen och andras forskning med hjälp av vetenskapsteoretiska begrepp och modeller. Kursen belyser särskilt etik, vetenskaplig redlighet, formulering av vetenskapliga problem, hypotesgenerering, urvalsfrågor samt deduktiva och induktiva förhållningssätt. Såväl kvantitativa som kvaliltativa metoder behandlas. Exempel på metoder som kan tas upp är intervjumetoder, språkelicitering och fältmetoder, observation, enkätmetoder och språkbedömning, etnografi, olika typer av text-, diskurs- och samtalsanalys, experimentella metoder samt korpusmetoder.
Behörighet och urval
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att studenten genomgår forskarutbildning i ett språkvetenskapligt eller angränsande ämne.
Urval
I första hand doktorander antagna vid institutionen för svenska språket och i andra hand resterande behöriga sökande.
Kursplan
SVF3114
Litteraturlista
Kursens litteraturlista
Institution
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
Ämne
Humaniora
Sökord
Språkvetenskaplig metod ur ett vetenskapsteoretiskt perspektiv